Kun Kapri oli sielä matkoillaan (pakko myöntää, että sitä turjaketta oli ikävä), mutsi tohotti tavaroiden kanssa ja vei mut katsomaan sellasta tyhjää taloo, jonka pihakin on paljon vanhaa pihaa isompi. "Uus koti", se sano, ja mä toiveikkaana mietin, että tarkottaako se sitä, miltä se kuulostikin. Kylä se tarkotti. Mutsi päätti vaihtaa sen meidän pitkulaisen kaupunkikodin siis tälläseen erilaiseen talokotiin:

1753191.jpg
Vanhahan se on ja kaipais kunnostusta, mutta tässä se on ja me tykätään siitä kovin!

Kurkataanko vähän lähempää ja tarkemmin? Hyvä, seurakkaa mua, mä näytän. Alotetaan vaikka tualta sisältä, kun tässä kerran ollaan.
1753237.jpg
"Ai häh, ei saa tulla sisälle vai?"

No höh. Ei me päästä nyt kattoon sisältä, kun mutsi sano, ettei sitä saa viä näytellä, kun on pusseja ja kasseja joka paikassa ja kaikki sekasin. Pöh, turhaa kotkotusta, mutta katellaan nyt sitten edes tätä pihapiiriä. Toi tua mun takana on pihasauna. Mutsin mielestä vähän kulahtanut ehkä ulospäin, mutta sielä saa kuulemma ihanat löylyt. Minen niistä tiedä mitään, mä istun mielummin vaikka pakastimessa. Tästä kuvasta ei kunnolla näy tää mun uus makkari, mutta siinä on siis sellanen vilponen ulkoeteinen, jota mä rrrrrrakastan. Mä näytän senkin sitten paremmin, kun saan luvan näyttää.

1753277.jpg
Mun ja Kaprin kannalta kivoin pihan osa aukee tänne vasuriin. Mutsi lupas meille tänne oman aitauksen. Kun tsippailee tonne noiden puskien tykö ja luo silmäyksen toisen suuntaan..

1753297.jpg
..näyttää maisema tältä. Tuala missä toi punanen tönö näkyy, siellä asuu meidän naapureita.

1753335.jpg
Ne naapurit on tän näkösiä. Nää on pikkunaapureita, mutta niitä on myös isoja, ja välillä ne tuijottaa meitä porukalla. Sillon on mun mielestä parempi ihan varmuuden vuoks vähän murahtaa niille. Toisella puolella naapureina on toisenlaisia isoja otuksia, mutta niistä mulla ei ole vielä kuvatodisteita.

1753350.jpg
Tässä olis kappale etupihaa, jossa mutsi tykkää paistatella päivää. Afa paistaa tohon kohtaa käytännössä koko päivän, joten mua ei siinä liiemmin näy.

1753365.jpg
Tässä hämärässä kuvaa näkyy vielä vanha navetta tuala meidän takana.

Mun reviiri laajeni siis ihana sikana ja Kaprin kans. Mä saan vahtia (mä oon ylpeä tästä tehtävästä ja mutsi antaa mun tiettyyn pisteeseen saakka kantaa siitä vastuuta), me voidaan joka päivä juosta vapaana metsässä ja pellolla..Mä nautin olostani täällä hirveän paljon! Mutsi sanokin, että koko mun olemus on muuttunu ryhdikkäämmäks ja silmiin on syttynyt iloisempi pilke. Tottahan toki, olenhan mä sentään sydämeltäni sellanen ilonen maalaiskoira, enkä mikään citytyyppi. Ja mutsillehan se käy hyvin, senkin mieli lepää tässä maisemassa. Itteasiassa meillä taitaa kaikilla olla täällä onnellinen olo. Kissapedotkin pääsi taas ulkoileen ja ne painaa tua pellolla hullunkiilto silmissään hiirien ja myyrien perässä. Illalla ne tulee takas sisälle ja hyppää leivinuunin päälle nukkuun.

Tekee toi mutsi siis joskus hyviäkin ratkaisuja, vaikken mä aina kaikkia sen juttujen tarkoitusperiä tajuakaan. Vuosi sitten kun muutettiin siihen pitkulaiseen kaupunkitaloon ja mä olin siitä syystä vähän surullinen, se lupas mulle, että mä saan vielä uudestaan tälläsen maalaiskodin. Nyt mä sen sitten sain. Kun mä eilen piehtaroin nurmikolla selälläni, nauroin ja loin mutsiin onnellisia katseita, se tuumi yhtä onnellisena hymyillen "mähän lupasin sulle"..

1753394.jpg
..ja mä rakastin elämää taas piirun verran enemmän :)